
Kan jeg installere Glitre SmartBox selv?
Du plugger Glitre SmartBox direkte inn i HAN-porten i strømmåleren din, det er kun ett sted det er plass til den. Brikken har tosidig tape på baksiden så du får festet den trygt i skapet.
Husk at brikken er din til odel og eie, så skal du flytte tar du med deg brikken til ny bolig!
Installasjonsguide til Glitre SmartBox finner du her!
1. Aktiver HAN-porten på strømmåleren.
Kontakt din lokale nettleverandør og be de aktivere HAN-porten på strømmåleren din.
2. Plugg Glitre SmartBox inn i HAN-porten.
3. Glitre SmartBox fikser seg selv.
Glitre SmartBox vil lades og oppdateres automatisk, dette tar ca. 2-3 timer.
4. Blinkene på Glitre SmartBox indikerer status.
5. Last ned OSS-appen etter ferdig installasjon av Glitre SmartBox
Hvordan åpner jeg HAN-porten?
Kontakt nettselskapet ditt (ikke strømselskapet) for å få åpnet HAN-porten.
Har du Glitre Energi Nett, logg inn på deres Min Side her. Gå til Min profil og velg skjemaer. Her vil du finne skjema for HAN port som må sendes inn. Du vil få en bekreftelse på e-post når din HAN port er åpnet. Dette tar kun få dager!
Hvor kan jeg laste ned OSS-appen?
Oss-appen laster du ned gratis i Google Play (Android) eller App Store (IOS):
Hvor legger jeg inn min strømavtale?
- Gå til innstillinger
- Velg “min bolig”
- Trykk på “Bolig” så får du opp din adresse og målernummer
- Klikk på “legg inn strømavtale”
- Her fyller du så inn påslaget på din strømavtale, f.eks: 4,95, fastbeløpet du betaler pr mnd (hvis det er fastbeløp, ellers skriver du 0), og velger hvilken prissone du tilhører
Hvor ser jeg dagens og morgendagens strømpris?
Vi har laget en ny underside til “din strømpris” på dashboardet i appen. Ved å klikke inn på funksjonene kan du velge mellom du ulike visninger, i dag og i morgen.
I dag visningen inneholder forbruk, estimert forbruk og strømpris time for time. I morgen visningen gir deg oversikt morgendagens strømpriser time for time.
Morgendagens priser blir tilgjengelig kl. 16:00, inneværende dag.
Hvordan aktiverer jeg varslinger i appen?
Skru på varslinger i appen
Gå til min profil og klikk på varslinger. Her kan du skru på både forbruksvarsel (kalt timesforbruk) og strømprisvarsel.
Forbruksvarsel
Sett en ønsket terskel på forbruk per time og motta et varsel hvis du er på vei til å overstige dette.
På dashboardet i appen kan du også følge med på om timesforbruket ditt er innenfor terskelen du har satt.
Strømprisvarsel
Dersom der et stor variasjon i strømprisen over døgnet, kan det lønne seg å flytte forbruk til timer med lavere pris. Nå kan du motta et varsel på prisvariasjon.
Du definerer selv når du ønsker å motta varsel ved å legge inn et “tak”. Du vil motta varselet kvelden før, kl 20:00 norsk tid. Slik får du muligheten til å planlegge morgendagens forbruk basert på når det er billigst å bruke strøm.

Hvor ser jeg mitt timesforbruk?
Du finner timesforbruket ditt på forsiden i appen under blokken “timesforbruk”. Her ser du hvilken time du befinner deg i, hvor mange kWh du har brukt, og hvor din satte grense er (som er vist på bilde med 80% i dette tilfellet).
I dette eksempelet vil du få push-varsel på telefonen når du har brukt 80% av din satte grense denne timen. Da har du mulighet til å redusere forbruket slik at du fortsatt holder deg innenfor denne timen.

SPØRSMÅL OG SVAR
Må jeg ha en strømavtale fra Glitre Energi Strøm for å bestille Glitre SmartBox? +
Ja! For å bestille Glitre SmartBox må du ha en strømavtale hos oss i Glitre Energi Strøm. Det spiller ingen rolle hvilken avtale du har så lenge du er kunde hos oss. Har du ikke en strømavtale fra før settes du automatisk på avtalen Glitre Familie ved bestilling. Ønsker du en annen avtale tar du kontakt med oss her!
Kan flere personer i samme husstand laste ned og bruke OSS-appen? +
Ja, men det opprettes kun én bruker, men flere i samme husstand kan laste ned OSS-appen og logge inn med samme bruker.
Jeg har problemer med OSS-appen, hvem kontakter jeg? +
Har du problemer med appen tar du kontakt med OSS Norge. Se flere spørsmål og svar fra OSS Norge her!
Du kan også bruke chatten i appen for å komme i kontakt med de.
Har du andre problemer? Ta kontakt med oss i Glitre Energi Strøm her!
Trenger Glitre SmartBox oppdateringer og vedlikehold? +
Glitre SmartBox er utviklet så den oppdateres og konfigureres automatisk, og den trenger verken vedlikehold eller ettersyn.
Den har en innebygd energireserve som gjør at den overlever strømbrudd, i tillegg til at den har temperatur-, trykk- og luftfuktighetssensor.