Kontakt Lukk

Hei og velkommen til oss!

31 00 15 50
Åpningstider kundesenter og chat:
Mandag - fredag 08.00 - 15.30

Kontakt oss
Spørsmål og svar

Faktura og betaling

Her finner du alt du trenger å vite om faktura og betaling.

Ny nasjonal nettleiemodell innført 1.juli 2022 +

Ny nasjonal nettleiemodell innført 1.juli 2022

Fra 1.juli 2022 ble det innført ny nettleiemodell for de største nettselskapene i Norge. Hvordan de nye nettleieprisene slår ut for deg, avhenger av hvor mye strøm du bruker og når på døgnet strømforbruket ditt er på det høyeste

Alle strømkunder med et årsforbruk mindre enn 100.000 kWh får ny nettleiemodell 1. juli 2022. Fra juli vil nettleien bli bestemt av de tre høyeste timene i inneværende måned og når på dagen du bruker strøm. Hvordan du bruker strøm, vil påvirke regningen din mer enn før. Husholdningskunder i Lier, Drammen, Kongsberg og på Hadeland har allerede smart nettleie i sitt nettselskap, men endringen kan slå ut på din faktura.

Les mer om ny nettleie her, eller kontakt ditt nettselskap ved spørsmål!

Strømstøtte - Kompensasjonsordning for høye strømpriser +

Ordningen innebærer at private husholdninger vil få deler av sine strømutgifter tilbakebetalt gjennom nettleien fra nettselskapet. Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) vil administrere ordningen ovenfor nettselskapene.

Ordningen innebærer at du får tilbakebetalt 80%/90% av kostnadene over 70 øre per kWt eks mva.

Ordningen gjelder fra desember 2021 til og ut mars 2023. Kompensasjonen kommer fra nettselskapet ditt, og er uavhengig av strømavtalen din.

Les mer om ordningen og se dagens satser her

Faktura og betaling +

Betalingsutsettelse

Du kan selv utsette betaling av regningen din. På menypunktet Faktura på Min side finner du oversikt over alle fakturaer vi har sendt deg. Der vil du finne en link til betalingsutsettelse utenfor den siste fakturaen dersom den ikke har forfalt. Selvbetjening av betalingsutsettelse betinger også at du ikke har mer enn 1 regning som ikke er betalt.

Kontonummer

Kontonummer for betaling av regninger i Glitre Energi Strøm er 1503 77 61181.

Betalingsmåter

I stedet for giro i posten kan du motta regningen på følgende måter:
eFaktura
EHF – for næringskunder
Faktura på e-post

Kredinor

Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og evt. gebyr i henhold til gjeldende lovverk.

Vi benytter Kredinor som samarbeidspartner, ta derfor kontakt med Kredinor dersom du har mottatt en purring eller inkassovarsel.

Visste du at Kredinor har egen strømtelefon?

Kredinor Strømtelefon er et kostnadsfritt tilbud om økonomisk rådgivning for de som sliter økonomisk på grunn av høye strømregninger!

Telefon: 21 60 92 80

Åpningstider:
Mandag – Fredag: kl.08:0 – 21:00
Lørdag: kl.10:00 – 15:00
Søndag: Stengt

Strømprisene gjør at mange er i en fortvilet økonomisk situasjon. Nå tilbyr Kredinor Strømtelefon, en rådgivingstjeneste for å gi privatøkonomisk råd og veiledning til deg som sliter med å betale høye regninger. Her vil du som strømkunde treffe vårt spesialistteam og få hjelp til å se på løsninger for privatøkonomien din.

Ta gjerne kontakt med Kredinor!

Felles faktura / Gjennomfakturering +

Felles faktura

Våre privatkunder får strøm og nettleie på én felles faktura. Det gjelder følgende nettområder:

  • Glitre Energi Nett AS
  • Lede AS
  • Elvenett AS
  • Norgesnett AS
  • Midtnett AS
  • Hallingdal Kraftnett AS
  • VEVIG AS
  • Asker Nett AS
  • Nore Energi AS
  • Griug AS
  • Rollag Elektrisitetsverk AS
  • Tensio TS AS
  • Tensio TN AS
  • Elvia AS
  • Lnett AS
  • Agder Energi Nett AS
  • Føie AS
  • BKK
  • Norefjell Nett AS
  • Mørenett AS

eFaktura 2.0 - Ny nasjonal standard for eFaktura +

Med eFaktura fra Glitre Energi Strøm får du ikke lenger papirfaktura i posten. Du får i stedet regningen sendt direkte til nettbanken din. Der ligger den ferdig utfylt og venter på din kontroll før den betales ved et enkelt klikk!

Du trenger ikke å benytte eFaktura for å få fakturaen din tilsendt på e-post, vi har også en mulighet for å få regningen sendt direkte til din e-postkasse.

Hvordan fungerer eFaktura 2.0?

1.desember innførte alle banker i Norge eFaktura 2.0. Dette er den nye nasjonale standarden for eFaktura. Denne løsningen er også kalt JTTA (Ja Takk Til Alle). Den har noen forskjeller fra slik eFaktura har vært tidligere som du bør være oppmerksom på:

Efaktura knyttes nå til juridisk eier av strømkontrakten via personnummer. Det vil si juridisk eier av strømavtalen vil nå motta faktura i nettbanken heretter, uavhengig av hvem som fikk den tidligere. Dersom en annen person ønsker å motta fakturaen, så må kontrakten føres over på den personen.

Man trenger ikke lengre å melde inn at man ønsker eFaktura. For å sikre at du for fremtiden kan motta eFaktura må du gi en generell aksept for dette i nettbanken eller betalingsappen din. En slik aksept blir også kalt «Ja takk til alle», «Automatisk eFaktura», «Alltid eFaktura» eller «eFaktura fra alle», avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du bruker.

Dette betyr at du som mottaker kan forvente å få første faktura som eFaktura hvis du bytter leverandør på for eksempel strøm. Det er mulig å reservere seg fra å motta eFaktura fra enkelte utstedere i din nettbank. Etter 1. desember 2021 må du ha “Ja takk til alle” samtykke for å motta eFakturaer fra nye utstedere. Velger du å trekke tilbake ditt “Ja takk til alle” samtykke etter 15. mai 2022, vil også tidligere inngåtte avtaler mot bestemte utstedere bli slettet. Du vil da ikke få noen eFakturaer i dine betalingsflater lenger.

Les alt om nye eFaktura 2.0 her

Tilgjengelig i flere nettbanker

Er du kunde i flere nettbanker, vil dine e-fakturaer være synlige i alle nettbankene og du kan velge hvilken nettbank og konto du ønsker å betale regningen fra. Etter betaling arkiveres informasjonen i den nettbanken du valgte til betaling. Kombinerer du e-faktura+ Avtale Giro vil betalingen automatisk skje fra den banken hvor Avtale Giro ble opprettet.

eFaktura - Jeg har fått eFaktura uten å bestille det +

Hvis du ikke vil ha eFaktura fra oss må du logge inn i nettbanken din og fjerne avtalen. Hvis du ikke ønsker å få eFaktura-avtaler automatisk opprettet i fremtiden må du også fjerne valget om “Ja takk til alle” i din nettbank.

Hvis du har spørsmål til dette er det banken din som må hjelpe deg. Dersom du fjerner eFaktura-avtalen med oss, vil du få faktura som giro i posten, dersom du ikke gir oss beskjed om annet.

Hvis du bruker Vipps har de slått på at alle deres kunder får eFaktura fra alle leverandører automatisk.  Slik slår du av dette:

1.Logg inn i Vipps

2.Klikk Profil

3.Klikk Betalingsvalg

4.Klikk eFaktura i nettbank og apper

5.Velg bort Alltid Vipps eFaktura

I tillegg må det slås av i din nettbank.

Når kommer fakturaen? +

Når du har Glitre Energi Strøm som kraftleverandør får du regning hver måned.

Månedlig faktura bidrar til bedre oversikt over forbruket og lavere beløp å betale for hver regning. Enklere for deg!

Gebyrer +

Vi tar betalt for noen av de variable oppgavene vi utfører i forbindelse med et kundeforhold.

Ekstra tjenester  eks. mva  inkl. mva
Reskontrooversikt ( * )
40 kr 50 kr
Kopi av faktura ( * )
40 kr 50 kr
Betalingsutsettelse ( ** )
50 kr 50 kr

 

( * ) Tjenesten er gratis via Min Side
( ** ) Tjenesten er gratis via Min side (rente påløper, rentesats er lik som forsinkelsesrente)

Klage på faktura? +

Det er viktig at du først tar kontakt med oss dersom det er noe du ikke er enig i vedrørende en faktura du har fått. Vi ber om at du sender klagen skriftlig. På den måten blir saksgangen dokumentert slik at begge parter er enige om hva vi faktisk er uenige om.

Glitre Energi Strøm er tilknyttet Elklagenemda som er etablert av energibedriftene og Forbrukerrådet i fellesskap. Dersom det oppstår en konflikt vedrørende avtale/betaling som ikke løses direkte mellom deg som privatkunde og Glitre Energi Strøm som selskap, har du adgang til å klage til Elklagenemda.

Kredinor +

Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og evt. gebyr i henhold til gjeldende lovverk.

Vi benytter Kredinor som samarbeidspartner, ta derfor kontakt med Kredinor dersom du har mottatt en purring eller inkassovarsel.

Visste du at Kredinor har egen strømtelefon?

Kredinor Strømtelefon er et kostnafritt tilbud om økonomisk rådgivning for de som sliter økonomisk på grunn av høye strømregninger!

Telefon: 21 60 92 80

Åpningstider:
Mandag – Fredag: kl.08:0 – 21:00
Lørdag: kl.10:00 – 15:00
Søndag: Stengt

Strømprisene gjør at mange er i en fortvilet økonomisk situasjon. Nå tilbyr Kredinor Strømtelefon, en rådgivingstjeneste for å gi privatøkonomisk råd og veiledning til deg som sliter med å betale høye regninger. Her vil du som strømkunde treffe vårt spesialistteam og få hjelp til å se på løsninger for privatøkonomien din.

Ta gjerne kontakt med Kredinor!

SMS fra Let's Pay +

Har du mottatt en SMS fra Lets Pay med Glitre Energi Strøm som avsender? SMS’en er helt trygg å åpne!

Vi har begynt med en ny type elektronisk betalingspåminnelse til privatkunder via Lets Pay og Kredinor!

Slik fungerer det:

  1. Du mottar SMS vedrørende din ubetalt faktura 6-9 dager etter forfall
  2. Klikk på linken i SMS for å komme direkte til betalingsvindu hvor du kan betale fakturaen i sin helhet
  3. Klikk på knappen “gå til betaling” og du kommer direkte til betalingsmetode
  4. Velg betalingsmåten “betalingskort” eller “Vipps”
  5. Fyll inn infoen vi trenger og trykk fortsett. Du får deretter bekreftelse på at betalingen er mottatt!

 

Faktura på e-post +

Med faktura på e-post får du ikke papirfaktura i posten. Du får en e-post som inneholder det du trenger for å betale regningen. Informasjonen kan enkelt kopieres inn i nettbanken din. Vedlagt i e-posten ligger det en pdf-fil med kopi av fakturaen.

Hvordan komme i gang?

Faktura på e-post kan du skaffe deg ved å sende en henvendelse til vårt kundesenter: kundeservice@glitreenergi.no

Send oss hvilken e-post du vil ha faktura tilsendt til. Den adressen trenger ikke være den samme som du får tilsendt annen informasjon.

Avtalegiro +

Med AvtaleGiro sørger banken for at regningen betales direkte fra din konto på forfallsdato. Alle banker i Norge tilbyr denne tjenesten. Med AvtaleGiro slipper du bryderiet med å betale regningen selv, samtidig som du har like god oversikt over betalingen og kontoen din som før.

Med AvtaleGiro har du også mulighet til å stoppe betalingen, om du skulle ha behov for det. På kontoutskriften, kontofonen eller i nettbanken kan du enkelt kontrollere at regningen er betalt. Kvittering får du på kontoutskriften.

Hvordan komme i gang?

AvtaleGiro er en tjeneste du avtaler med banken din. Finn frem en regning fra oss, på den finner du alle opplysningene banken trenger for å inngå en avtale med deg. På Min side finner du kopi av alle regninger vi har sendt deg.

For å unngå papirgebyr på giro, bør du kombinere AvtaleGiro med faktura på e-post eller eFaktura. Vi er pålagt å sende ut faktura, også når du har avtalegiro.

Du kan også bestille avtalegiro på Min Side. Du finner dette under “fakturaoversikt”.

Les mer på avtalegiro.no.

AvtaleGiro - Hvorfor er ikke betalingen gjennomført når jeg har penger på konto? +

Ofte skyldes dette at det er registrert et for lavt beløpsgrense på avtalen. Da får du melding om dette fra banken og informasjon om hvordan du kan betale.

Beløpsgrensen kan du selv endre i nettbanken, eller ved å kontakte din bankforbindelse for bistand.

Avtalegiro - Hva er beløpsgrense? +

Beløpsgrense er maksimumsbeløpet du tillater blir trukket fra din konto på den enkelte regningen med AvtaleGiro. Det anbefales å sette et beløp som er dobbelt av det fakturaen er på, for å sikre at betalingen ikke blir avvist. Du blir aldri trukket mer enn hva du skal betale.

Elektronisk faktura for bedrift +

Også bedrifter kan spare tid, penger og miljøet ved å motta elektronisk faktura fra Glitre Energi! Vi benytter standarden Elektronisk HandelsFormat (EHF) som gjør det enkelt å sende og motta elektroniske fakturaer.

Hva er en elektronisk faktura for bedrifter?

  • Elektronisk faktura og kreditnota er forsendelse av datafil i standard format til mottaker
  • For offentlige virksomheter er EHF standarden
  • Innholdet i formatet dekker regnskapslovens krav
  • Faktura og kreditnota er ikke en pdf-fil

Hvordan komme i gang?

For å kunne motta elektronisk faktura fra oss må du ha et økonomisystem som kan motta og behandle fakturaer på EHF- formatet. Deretter må du inngå en avtale med et aksesspunkt. Et aksesspunkt er en formidler av elektroniske dokumenter, og kan sammenliknes med et elektronisk postkontor.

Slik fungerer EHF

  1. Vi sender EHF-fakturaen til aksesspunktet som vi har avtale med
  2. Aksesspunktet slår opp i adresseregisteret over fakturamottakere (ELMA)
  3. Aksesspunktet sender EHF-fakturaen til ditt aksesspunkt
  4. Du mottar EHF-fakturaen

 

Her finner du mer informasjon om EHF.

Her er en oversikt over økonomisystemer/ leverandører som kan motta og behandle EHF.

Her er en oversikt over aksesspunkt som er tilgjengelige.

Sluttavregning +

Jeg har fått en sluttavregning fordi jeg har byttet leverandør, men denne er mye høyere enn hva den normalt sett hadde vært. Straffer dere meg fordi jeg har byttet leverandør?

Nei, vi straffer ingen for det, men strømstøtten er ikke medregnet.

Hvorfor får jeg ikke strømstøtte på sluttavregningen min, når jeg har vært kunde hele måneden det er fakturert for?

Fordi netteier ikke har sendt oss sin månedsavregning inkl. denne strømstøtten. Da de fakturerte var ikke vi registrert som leverandør på målepunktet lenger.

Får jeg ikke strømstøtte?

Du får strømstøtte, og totalt blir det helt likt som før, bortsett fra at du får strømstøtten refundert av noen andre (nytt strømselskap eller netteier) og ikke via oss.

Hvem skal jeg kontakte for å få informasjon om hvem som utbetaler strømstøtten? Netteier eller ny strømleverandør?

Dersom du har byttet til en strømleverandør som gjennomfakturerer med din netteier må du kontakte strømleverandør, men dersom du har byttet til en strømleverandør som ikke gjennomfakturerer må du kontakte netteier for å oppgi kontonummeret ditt.