Kontakt Lukk

Hei og velkommen til oss!

31 00 15 50
Åpningstider kundesenter og chat:
Mandag - fredag 08.00 - 15.30
Kontakt oss
Spørsmål og svar

Felles faktura

For kunder med strømmålere i Glitre Energi Netts område, det vil si innenfor Lier, Drammen, Nedre Eiker, Kongsberg, Jevnaker, Gran og Lunner kommuner, blir kundene fakturert for strøm og nettleie på en felles faktura. Det samme gjelder nettområdene Skagerak Nett, Hafslund Nett, Øvre Eiker Nett, Hallingdal Kraftnett, Norgesnett Follo og Norgesnett Fredrikstad.

Betalingsutsettelse

Du kan selv utsette betaling av regningen din. På menypunktet Faktura på Min side finner du oversikt over alle fakturaer vi har sendt deg. Der vil du finne en link til betalingsutsettelse utenfor den siste fakturaen dersom den ikke har forfalt. Selvbetjening av betalingsutsettelse betinger også at du ikke har mer enn 1 regning som ikke er betalt.

Kontonummer

Kontonummer for betaling av regninger i Glitre Energi Strøm er 1503 77 61181.

Betalingsmåter

I stedet for giro i posten kan du motta regningen på følgende måter:
eFaktura
Digipost
EHF – for næringskunder
Faktura på e-post

Kredinor

Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og evt. gebyr i henhold til gjeldende lovverk.

Vi benytter Kredinor som samarbeidspartner, ta derfor kontakt med Kredinor dersom du har mottatt en purring eller inkassovarsel.

Når du har Glitre Energi Strøm som kraftleverandør får du regning hver måned.

Månedlig faktura bidrar til bedre oversikt over forbruket og lavere beløp å betale for hver regning. Enklere for deg!

Vi tar betalt for noen av de variable oppgavene vi utfører i forbindelse med et kundeforhold.

Ekstra tjenester  eks. mva  inkl. mva
Reskontrooversikt ( * )
40 kr 50 kr
Kopi av faktura ( * )
40 kr 50 kr
Betalingsutsettelse ( ** )
50 kr 50 kr

 

( * ) Tjenesten er gratis via Min Side
( ** ) Tjenesten er gratis via Min side (rente påløper, rentesats er lik som forsinkelsesrente)

Det er viktig at du først tar kontakt med oss dersom det er noe du ikke er enig i vedrørende en regning du har fått. Vi ber om at du sender klagen skriftlig. På den måten blir saksgangen dokumentert slik at begge parter er enige om hva vi faktisk er uenige om.

Glitre Energi er tilknyttet Elklagenemda som er etablert av energibedriftene og Forbrukerrådet i fellesskap. Dersom det oppstår en konflikt vedrørende avtale/betaling som ikke løses direkte mellom deg som privatkunde og Glitre Energi som selskap, har du adgang til å klage til Elklagenemda.

Dersom faktura ikke betales ved forfall, påløper forsinkelsesrenter og evt. gebyr i henhold til gjeldende lovverk.

Vi benytter Kredinor som samarbeidspartner, ta derfor kontakt med Kredinor dersom du har mottatt en purring eller inkassovarsel.

 

Med faktura på e-post får du ikke papirfaktura i posten. Du får en e-post som inneholder det du trenger for å betale regningen. Informasjonen kan enkelt kopieres inn i nettbanken din. Vedlagt i e-posten ligger det en pdf-fil med kopi av regningen.

Hvordan komme i gang?

Faktura på e-post kan du skaffe deg ved å logge på Min side. På kundeprofilsiden registrerer du at du vil ha faktura på e-post og legger inn den e-postadressen du vil ha regningen tilsendt på. Den adressen trenger ikke være den samme som du får tilsendt annen informasjon.

Med eFaktura fra Glitre Energi får du ikke lenger papirfaktura i posten. Du får i stedet regningen sendt direkte til nettbanken din. Der ligger den ferdig utfylt og venter på din kontroll før den betales ved et enkelt klikk!

Du trenger ikke å benytte eFaktura for å få fakturaen din tilsendt på e-post, vi har også en mulighet for å få regningen sendt direkte til din e-postkasse.

Hvordan komme i gang?

De fleste nettbanker er slik at neste gang du betaler regningen fra Glitre Energi vil du få spørsmål om du vil motta eFaktura neste gang. Du kan også registrere en eFaktura-avtale direkte i nettbanken. I registreringen får du bruk for en eFaktura-referanse. Det er et nisifret nummer som du finner på forsiden av papirregningen fra oss.

Hvis du vil, kan du også kombinere eFaktura med AvtaleGiro. Regningen vil da automatisk bli betalt på forfall.

Tilgjengelig i flere nettbanker

Er du kunde i flere nettbanker, vil dine e-fakturaer være synlige i alle nettbankene og du kan velge hvilken nettbank og konto du ønsker å betale regningen fra. Etter betaling arkiveres informasjonen i den nettbanken du valgte til betaling. Kombinerer du e-faktura+ Avtale Giro vil betalingen automatisk skje fra den banken hvor Avtale Giro ble opprettet.

 

Mer fordelene og om å komme i gang med eFaktura.

Hos Glitre Energi kan alle kunder få fakturaer elektronisk gjennom Postens digitale postsystem Digipost. Gjennom Digipost får brukerne tilgang til en egen digital postkasse som kan benyttes til sikker kommunikasjon. Når man registrerer seg som bruker, gir man tillatelse til at alle avsendere som også er tilknyttet Digipost, kan sende post digitalt fremfor i den vanlige postkassen.

Noen av dine fordeler

  • Du kan få Digipost til å varsle deg på e-post eller sms når ny post er i postkassen.
  • Du sparer miljøet for ekstra papir.
  • Brukes til å sende post som ikke skal sendes over e-post.

Hvordan komme i gang?

Ønsker du å spare miljøet for unødvendig papir og heller motta faktura fra oss i din elektroniske postkasse gjør du følgende:

  • Registrer deg som bruker på www.digipost.no. Alle over 15 år har tilgang, men det kreves at du har BankID (autentiseringsløsning for Nettbank) eller Buypass (autentiseringsløsning utstedt av Buypass, Altinn eller Norsk Tipping).
  • Når du registrerer deg som bruker, gir du også tillatelse til at alle avsendere kan sende digital post fremfor i postkassen.
  • Når du er registrert vil du motta neste faktura fra oss i din digitale postkasse
  • Det er viktig å legge inn e-post eller mobilnummer når du oppretter brukerprofil. Da mottar du varsling når ny post er i postkassen.

Les mer på digipost.no.

Med AvtaleGiro sørger banken for at regningen betales direkte fra din konto på forfallsdato. Alle banker i Norge tilbyr denne tjenesten. Med AvtaleGiro slipper du bryderiet med å betale regningen selv, samtidig som du har like god oversikt over betalingen og kontoen din som før.

Med AvtaleGiro har du også mulighet til å stoppe betalingen, om du skulle ha behov for det. På kontoutskriften, kontofonen eller i nettbanken kan du enkelt kontrollere at regningen er betalt. Kvittering får du på kontoutskriften.

Hvordan komme i gang?

AvtaleGiro er en tjeneste du avtaler med banken din. Finn frem en regning fra oss, på den finner du alle opplysningene banken trenger for å inngå en avtale med deg. På Min side finner du kopi av alle regninger vi har sendt deg.

Du kan også kombinere AvtaleGiro med faktura på e-post, eFaktura eller Digipost.

Les mer på avtalegiro.no.

Også bedrifter kan spare tid, penger og miljøet ved å motta elektronisk faktura fra Glitre Energi! Vi benytter standarden Elektronisk HandelsFormat (EHF) som gjør det enkelt å sende og motta elektroniske fakturaer.

Hva er en elektronisk faktura for bedrifter?

  • Elektronisk faktura og kreditnota er forsendelse av datafil i standard format til mottaker
  • For offentlige virksomheter er EHF standarden
  • Innholdet i formatet dekker regnskapslovens krav
  • Faktura og kreditnota er ikke en pdf-fil

Hvordan komme i gang?

For å kunne motta elektronisk faktura fra oss må du ha et økonomisystem som kan motta og behandle fakturaer på EHF- formatet. Deretter må du inngå en avtale med et aksesspunkt. Et aksesspunkt er en formidler av elektroniske dokumenter, og kan sammenliknes med et elektronisk postkontor.

Slik fungerer EHF

  1. Vi sender EHF-fakturaen til aksesspunktet som vi har avtale med
  2. Aksesspunktet slår opp i adresseregisteret over fakturamottakere (ELMA)
  3. Aksesspunktet sender EHF-fakturaen til ditt aksesspunkt
  4. Du mottar EHF-fakturaen
  • Her finner du mer informasjon om EHF.
  • Her er en oversikt over økonomisystemer/ leverandører som kan motta og behandle EHF.
  • Her er en oversikt over aksesspunkt som er tilgjengelige.