Kontakt Lukk

Hei og velkommen til oss!

31 00 15 50
Åpningstider kundesenter og chat:
Mandag - fredag 08.00 - 15.30

Kontakt oss
Spørsmål og svar

Spørsmål og svar

Lurer du på noe? Her finner du svar på ofte stilte spørsmål.

Faktura

Dette kan du gjøre selv på Min side. Under menyen Faktura finner du link til betalingsutsettelse ved siden av den siste fakturaen din dersom den ikke har forfalt. Selvbetjening av betalingsutsettelse betinger også at du ikke har mer enn 1 regning som ikke er betalt.

De fleste husholdningskunder får regning i slutten av hver måned.

1.desember 2021 innførte alle banker i Norge eFaktura 2.0. Dette er den nye nasjonale standarden for eFaktura.

Denne løsningen er også kalt JTTA (Ja Takk Til Alle). Den har noen forskjeller fra slik eFaktura har vært tidligere som du bør være oppmerksom på:

Faktura sendes til den som er registrert som kunde

Efaktura knyttes nå til juridisk eier av strømkontrakten via personnummer. Det vil si juridisk eier av strømavtalen vil nå motta faktura i nettbanken heretter, uavhengig av hvem som fikk den tidligere. Om det er en annen som betaler strømregningen enn den som er kunde hos oss, vil du kunne oppleve en endring. Det er fortsatt mulig å betale på vegne av andre hvis man benytter Avtalegiro, papirfaktura eller e-postfaktura.

Inntil i dag har vi kunnet sende eFakturakrav til annen betaler, selv om det er kunde som er juridiske ansvarlig for at strømregningen blir betalt. Denne praksisen vil nå opphøre med omleggingen i bankvesenet. Vi beklager at dette kan oppleves som dårlig kundeservice, men vi i Glitre Energi Strøm har ingen annen mulighet enn å følge de til enhver tid gjeldende nasjonale regler og rutiner for fakturering.

Hva betyr dette for deg som har eFaktura?

Bits AS (bank- og finansnæringens infrastrukturselskap) krever at alle som vil fortsette å motta eFaktura må ha gitt en generell bekreftelse til dette. En slik bekreftelse kan gis gjennom din bankforbindelse eller Vipps. For å fortsette å motta eFaktura, må du som kunde ha gitt en aksept til det som gjerne omtales som «Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura» i din nettbank/Vipps.

Glitre Energi Strøm som fakturautsteder har ingen mulighet til å påvirke dette. Vår informasjon om e-fakturamottakere kommer fra bankene selv og vi har ingen mulighet til å overprøve denne informasjonen. Har du problemer med å få fram din eFaktura, eller du plutselig mottar faktura i posten selv om du har fått e-faktura tidligere, må du ta kontakt med din bankforbindelse.

Hva må jeg gjøre?

For å sikre at du for fremtiden kan motta eFaktura fra oss må du gi en generell aksept for dette i nettbanken eller betalingsappen din. En slik aksept blir også kalt «Ja takk til alle», «Automatisk eFaktura», «Alltid eFaktura» eller «eFaktura fra alle», avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du bruker. Har du sagt ja takk til dette fortsetter du å motta eFaktura på vanlig måte så lenge du står som eier på strømavtalen.

Ta kontakt med oss aller først dersom det er noe vedrørende regningen du ikke er enig i.

Vi tilbyr flere elektroniske løsninger for regninger, klikk på linkene under for mer informasjon om hver enkel løsning.

Strøm

Det er mange måter du kan spare strøm på. Vi har samlet nyttige sparetips her.

I tillegg kan vi anbefale Glitre SmartBox LIVE. Her kan du kan få kontroll på strømforbruket ditt, og enkelt følge med i appen på effekt, strømforbruket og strømprisen LIVE akkurat nå. Slik kan du enklere ta grep for å redusere strømforbruket på tider av døgnet strømprisen er høy.

Glitre SmartBox er en ekstern boks du enkelt kobler i strømmåleren din, og følger med på i appen på telefonen!

Les mer og bestill Glitre SmartBox her!

Fordelene med å velge strøm fra Glitre Energi Strøm:

  • Trygg Strømhandel – Glitre Energi Strøm er et sertifisert strømselskap.
  • Med vår strømkalkulator finner du enkelt strømavtalen som passer deg best.
  • Du får billig strøm – vi tilbyr strøm til konkurransedyktige priser.
  • Topp kundeservice – Kundeundersøkelser bekrefter gang på gang at vi er blant de aller beste på kundeservice i Norge.
  • Strøm og nettleie på en og samme faktura.
  • Du gir tilbake til samfunnet – og gjennom Lokalbidraget støtter vi lokale klubber og foreninger.
  • Vi tilbyr støtte til norsk vannkraft
  • Vi tilbyr flere produkter og tjenester i tillegg til strømavtalen din.

Vi sier ingen ting med liten skrift. Hos oss er en avtale en avtale!

Hvis du blir strømkunde i Glitre Energi tar det ca to uker før vi kan begynne å levere strøm til deg. Dersom du allerede er kunde i Glitre Energi tar det 1-2 virkedager før den nye strømavtalen er registrert på ditt kundeforhold.

Glitre Energi Strøm tilbyr strøm med opprinnelsesgaranti til alle våre strømavtaler.

Opprinnelsesgaranti garanterer at det produseres like mye strøm fra lokale vannkraftverk tilsvarende forbruket ditt.

Bestill støtte til norsk vannkraft her!

 

Norsk vannkraft

Vi kan ikke si med sikkerhet hvor strømmen i stikkontakten din kommer fra, da strømmen alltid tar korteste vei.

Vi i Glitre Energi Strøm kan ikke styre hvordan din strøm blir produsert – men vi kan hjelpe deg med å bestemme hvilke kraftverk som skal få betalt for strømmen din.

I Glitre Energis tilfelle er det fra våre kraftverk i Kaggefoss, Gamlebrofoss, Geithusfoss og Pikerfoss i Drammensvassdraget og Numedalslågen. Ved å velge norsk vannkraft kan du være trygg på at det produseres like mye strøm fra våre lokale vannkraftverk tilsvarende forbruket ditt.

Les mer om norsk vannkraft her.

Ønsker du å si opp strømavtalen din uten at en ny kunde tar over, så er oppsigelsestiden minimum 2 dager fra vi mottar oppsigelsen.

Hvis ny kunde bestiller strøm på adressen, så kan datoen for oppsigelse være tilbake i tid. Vi anbefaler derfor at ny kunde bestiller strøm til seg fra en dato dere er enige om. Da blir avtalen oppsagt på deg som flytter automatisk.

Hvis du ønsker å si opp avtalen din uten at en ny kunde har tatt over strømavtalen først, kan du kontakte oss på e-post, chat eller telefon for hjelp med dette.

I Lier, Drammen, Nedre Eiker, Kongsberg, Jevnaker, Lunner og Gran kommuner er det Glitre Energi Netts samarbeidende entreprenører som tilbyr leie av byggestrøm. Kontaktinformasjon finner du her.

Strømkunder hos Glitre Energi Strøm kan logge seg på Min side for å lese av strømmen hvis du ikke har automatisk måleravlesning. Det kan du gjøre når som helst.

Feilmelding

  • Sjekk om strømmen bare er borte hos deg. Hvis naboene dine også mangler strøm kan det være en planlagt utkobling, eller en feil på strømnettet.
  • Hvis du tror at det er en feil på strømnettet må du ta kontakt med nettselskapet ditt. Du finner hvilket nettselskap du har på baksiden av fakturaen, eller under menypunktet Abonnement på Min side.
  • Hvis du bor i Kongsberg, Nedre Eiker, Drammen, Lier, Jevnaker, Lunner eller Gran kommune er det Glitre Energi Nett AS som er netteieren din. De kan du kontakte her.

I Lier, Drammen, Nedre Eiker, Kongsberg, Gran, Jevnaker og Lunner er det den enkelte kommune som har ansvaret for gatebelysningen langs kommunale veier. Henvendelser vedrørende gatelyset langs kommunale og fylkeskommunale veier rettes til:

  • Lier tlf.: 32 22 58 00 eller postmottak@viva-iks.no
  • Drammen: Tlf. 03008 eller post.servicetorget@drmk.no
  • Nedre Eiker: Tlf. 32 23 25 00 eller post@nedre-eiker.kommune.no
  • Kongsberg: Tlf. 32 86 62 50 eller servicetorget@kongsberg.kommune.no
  • Gran tlf.: 61 33 84 00 eller postmottak@gran.kommune.no
  • Jevnaker tlf.: 61 31 57 00 eller postmottak@jevnaker.kommune.no
  • Lunner tlf.: 61 32 40 00 eller post@lunner.kommune.no. Du kan også bruke denne linken.

For riksveiene rettes henvendelser vedrørende gatelys til Vegtrafikksentralen på telefon 175.