Kontakt Lukk

Hei og velkommen til oss!

31 00 15 50
Åpningstider kundesenter og chat:
Mandag - fredag 08.00 - 15.30

Kontakt oss
Spørsmål og svar

Strømbrudd

Vet du egentlig hvem du skal kontakte når du opplever strømbrudd? Glitre Energi består av flere selskap og i forbindelse med strømbrudd tar vi for oss selskapene Glitre Energi Nett og Glitre Energi Strøm. Hva er egentlig forskjellen på strøm og nett? Vi gir deg svaret!

Hvem er Glitre Energi Nett?

Glitre Energi Nett er nettselskapet i konsernet som leverer livsnødvendig infrastruktur helt fram til de tusen hjem og virksomheter i våre kommuner og vår region. De sørger for at strømmen du kjøper fra Glitre Energi Strøm, som er strømselskapet i konsernet, leveres fra stedet den produseres og hjem til deg.

Som eneste leverandør i sine områder har Glitre Energi Nett et stort ansvar for å sikre at strømnettet oppgraderes, effektiviseres, og aldri er nede. De har over 7000 km med kraftledninger som er så pålitelige at man sjelden tenker på det miraklet det er at det er lys i lampa. Deres medarbeidere jobber hardt for at vi skal ha strøm til lys og varme hvert sekund, hvert minutt, hver time hele døgnet, hele året. De er på vakt 24 timer i døgnet, og vil være der når du trenger det. Glitre Energi Nett har også som mål om høyest mulig leveringssikkerhet til lavest mulig pris. Det er ikke mulig å endre nettleverandør, men du står fritt til å velge strømleverandør!

Hvis det skjer et strømbrudd hos deg er det derfor din netteier du skal kontakte!

HER finner du kart over strømstans i Glitre Nett sitt område som både er planlagte og/eller uplanlagte.

Sjekk også denne sjekklisten når du har mistet strømmen!

Ring oss på feilmeldingstelefonen 31 00 36 80 hvis du opplever strømbrudd som ikke er markert i kartet eller du har spørsmål til oss!

Hva er nettleie?

Nettleie er prisen du betaler for å få overført strøm til huset ditt. Når du bruker strøm må du betale for to produkter. Du betaler en kraftpris for strømmen du kjøper fra strømleverandøren du har valgt, og i tillegg betaler du nettleie til det lokale nettselskapet for transport av denne strømmen. Nettleie betaler du altså for å være tilknyttet strømnettet, og få levert strømmen fra stedet den produseres og hjem til deg.

Strøm er stadig viktigere i hverdagen vår og vi forventer å ha det hvert sekund, 24 timer i døgnet, hele året, både hjemme, på hytta og på jobb. Nettleien er strengt regulert av myndighetene, og nettleien du betaler skal sikre stabil og sikker strømforsyning. Den dekker de kostnadene nettselskapene og Statnett har ved å bygge, drifte og vedlikeholde linjer, kabler og transformatorstasjoner rundt deg.

Les mer om nettleie her!

Hvem er Glitre Energi Strøm? 

Glitre Energi Strøm er strømselskapet i konsernet. Alle trenger en strømavtale uansett om det er hjemme, på hytta eller på jobben. Strøm er noe vi trenger til alle døgnets tider hele året og noe vi alle har et forhold til, men som vi snakker lite om. Når du bruker strøm, betaler du for strømmen du kjøper fra strømleverandøren, i tillegg betaler du nettleie til det lokale nettselskapet for transport av strømmen som nevnt over. Du kan med andre ord fritt velge hvilken strømleverandør du selv ønsker, men nettleverandør er det ikke mulig å bytte.

Det skal sies at det ER stor forskjell på hvilken strømleverandør man velger, og strøm er faktisk ikke bare strøm. Les mer om det her.

Hvilken strømavtale bør man velge? 

Det finnes mange strømavtaler på markedet og man gå seg vill i en jungel av avtaler. Vi i Glitre Energi Strøm har gjort det enkelt for deg å velge en strømavtale som passer deg og dine behov. Vi har få men enkle avtaler med spotpris, fastpris og variabel pris, samt gunstige samarbeidsavtaler. Se våre strømavtaler her!

Er du usikker på hvordan du bestiller strøm? Se fremgangsmåte her på hvordan du bestiller strømavtale hos oss i Glitre Energi Strøm!

Lurer du på noe? Ta kontakt med oss!

Flere aktuelle artikler